Evsel Katı Atık Tarife Raporu Hazırlanması

Evsel Katı Atık Tarifesinde Yasal Çerçeve
2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun 11 inci Maddesinde “Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler evsel katı atık bertaraf tesislerini kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmekle yükümlüdür. Bu hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacaklar, sorumlu yönetimlerin yapacağı yatırım, işletme, bakım, onarım ve ıslah harcamalarına katılmakla yükümlüdür. Bu hizmetten yararlananlardan, Belediye Meclisince belirlenecek tarifeye göre katı atık toplama, taşıma ve bertaraf ücreti alınır. Bu fıkra uyarınca tahsil edilen ücretler, katı atıkla ilgili hizmetler dışında kullanılamaz” denilmektedir.

Ayrıca uygulamaya yönelik olarak, 27.10.2010 tarih ve 27742 Sayılı Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik yayınlanmıştır. 

Yönetmelik kapsamında tüm detayları anlatmak ve tarife kurallarını belirlemek üzere, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevre Yönetim Genel Müdürlüğü tarafından, Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuz çıkartılmıştır.

Ücret Tarifesi Oluşturmamanın Belediyeler Açısından Sorumluluğu 
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun kamu zararı başlıklı 71.maddesinde “e) İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması,” kamu zararının belirlenmesinde esas alınmaktadır. Dolayısıyla, bu konuda tarife oluşturma ve ücret alma sorumluluğunu yerine getirmeyen belediyelerin, kamu zararına neden oldukları ortadadır. Kamu zararı, kamu görevliler için mali/cezai/idari sorumlulukları da beraberinde getirmektedir.Ayrıca; son yıllarda birçok sayıştay denetimlerinde belediyelerin karşısına çıkmaktadır.

Belediyelere Tanınan Süre
“GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 26/10/2011 tarihi itibarıyla bu Yönetmeliğe, tarife belirleme, abonelik, sözleşme, teknik altyapı eksiklikleri ile kendi aralarında maliyet ve bölüşüm hesabı yapmayanlar da dahil olmak üzere, uyum sağlayamamış olan atıksu altyapı yönetimleri ve evsel katı atık idareleri, 31/12/2021 tarihine kadar bu Yönetmeliğe uyum sağlamakla yükümlüdürler.” şeklinde düzenlenmiştir.

Uygulama
Kılavuza göre hazırlanacak olan evsel katı atık tarife raporu meclisten geçirildikten sonra uygulanmalıdır.

Evsel Katı Atık Tarife Raporu Hazırlanması ve Ücretlerinin Toplattırılması Projesi
Hem raporun hazırlanması hem de ücretlerinin toplanması konusunda firmamız belediyelere danışmanlık ve uygulama desteği sağlamaktadır. Bu proje kapsamında;belediyenin mevcut iş yeri envanteri yapılarak, iş yeri veritabanı güncellenecek buna bağlı evsel katı atık tarife raporu hazırlanacaktır. Hem rapor hazırlanmasında hemde ücretin toplanması aşamalarında oluşabilecek tüm hukuki sorunlarda firmamız sorumlu olacaktır. Bu projenin faydaları kısaca;

1. Belediye Verilerinin Sağlıklaştırılması; Yapılan çalışma ile belediye kayıtlarında olmayan işyerlerinin tespiti yapılması, belediye kayıtlarında olduğu halde fiilen olmayan ve terkini gereken kayıtların yapılması, belediye kayıtlarında bulunduğu halde hatalı ve eksik bilgiler içeren mükellef bilgilerinin güncellenmesi sağlanacaktır.
   
2. Adaletsizlikleri gidermesi; Verilerin sağlıklı olmaması hem devlet olmanın hem de vergi adaletinin bir gereğidir. Yapılan çalışma bu konuda var olan eksiklikleri giderecek türdendir.
 
3. Tahakkuk kayıtlarının düzeltilmesi; Fiilen olmayan işyerlerine öteden bu yana verilen tahakkuk kayıtları tahakkuk tahsilat oranlarını bozmakta, denetimlerde problem teşkil etmekte ve faaliyet raporlarında başarısız olarak yer almaktadır. Envanter kayıtları ile kangren haline gelen yersiz tahakkukların terkini sağlanacaktır. 

4. İşyerlerine doğrudan ulaşılması, beklentilerinin alınması ile algı çalışmalarının yapılması; tüm işyerlerine bir yıl içinde gidilerek, gerekli anketin yapılması, verilerin toplanması, belediye hizmetlerinin tanıtımının yapılması suretiyle belediye ve başkan algısına katkı sağlanacaktır. 

5. İşyeri envanteri ve mevcut işyeri haritasını yaparak ihtiyaçların tespitinin yapılması, istihdama ilişkin verilerin toplanması, eksiklik bulunan işyerlerinim tespitinin yapılması;

6. Gelirleri artırılması; İşyeri envanteri yapılarak, tüm işyerleri vergileri artırılacaktır. 

Ampirik çalışmalar ve saha uygulamaları ile vergi dairesi kayıtları ile karşılaştırmalı sayılar göstermektedir ki, 50.000 – 100.000 arası nüfusa sahip bir ilçede yıllık 4,4 milyon TL tahakkuk artışı beklenmektedir. Bu 10 yıllık perspektifte belediyeye 45 milyon TL gelir sağlayacak bir çalışmadır. Belediye verileri çok bozuk olan yerlerde bu tahakkuk miktarı daha da artacaktır. 

Evsel Katı Atık Bedellerinden Hangisi Toplattırılabilir Dayanağı Nedir?
Konutlardan alınacak olan evsel katı atık bedeli kılavuz gereği her hal ve şart altında, su paralarının içinde ve su parasını toplayan otorite tarafından alınacaktır.

İşyerlerinden ise, idare ister konutlar gibi su parasının içinde, isterse çevre temizlik vergisi gibi belirli taksitler halinde kendisi tarafından da tahsil edilebilir.

Kendisi tahsil etme kararı veren bir idare 5393 sayılı Belediye kanunun 14. Maddesinin a bendi, 15. Maddesinin a bendi, d bendi, h bendi, o bendi, r bendi, ve 60. Maddelerine göre, bu hizmeti taşere edip bir yükleniciye verebilir.

Bu işlemin dayanağı, 5393 sayılı Kanunun 15. Maddesinin d bendinde yer alan, “Vergi, resim, harç dışındaki özel hukuk hükümlerine göre tahsili gereken doğal gaz, su, atık su ve hizmet karşılığı alacakların tahsilini yapmak veya yaptırmak.” Maddedir.

Evsel Katı Atık Bedeli Toplattırma Nasıl Yapılır?
Evsel katı atık bedelinin dışarıda bir yükleniciye toplattırılmasının yolu, tıpkı uzun yıllardır ulaşım gelirlerinin toplattırılması uygulamasında olduğu gibi, 2886 sayılı Kanunun çerçevesinde Encümenden yapılacak bir hasılat paylaşımı ihalesine dayanacaktır.

Bu ihalede ilgili firmanın yapacağı giderler muhammen bedeli oluşturacak yapılacak yarışma, elde edilecek hasılat üzerinden idareye en yüksek teklifi verme üzerine olacaktır.

Evsel Katı Atık Bedelini Toplattırmanın Ne Faydası Vardır?
1. Belediye Verilerinin Sağlıklaştırılması; Bu çalışma öncesinde yüklenici mecburen bir saha envanteri yapması gerekecektir. Envanter çalışmaları ile belediye kayıtlarında olmayan işyerlerinin tespiti yapılması, belediye kayıtlarında olduğu halde fiilen olmayan ve terkini gereken kayıtların yapılması, belediye kayıtlarında bulunduğu halde hatalı ve eksik bilgiler içeren mükellef bilgilerinin güncellenmesi sağlanacaktır.   

2. Adaletsizlikleri gidermesi; Verilerin sağlıklı olmaması hem devlet olmanın hem de vergi adaletinin bir gereğidir. Yapılan çalışma bu konuda var olan eksiklikleri giderecek türdendir. 

3. Tahakkuk kayıtlarının düzeltilmesi; Fiilen olmayan işyerlerine öteden bu yana verilen tahakkuk kayıtları tahakkuk tahsilat oranlarını bozmakta, denetimlerde problem teşkil etmekte ve faaliyet raporlarında başarısız olarak yer almaktadır. Envanter kayıtları ile kangren haline gelen yersiz tahakkukların terkini sağlanacaktır. 

4. İşyerlerine doğrudan ulaşılması, beklentilerinin alınması ile algı çalışmalarının yapılması; Tüm işyerlerine bir yıl içinde gidilerek, gerekli anketin yapılması, verilerin toplanması, belediye hizmetlerinin tanıtımının yapılması suretiyle belediye ve başkan algısına katkı sağlanacaktır. 

5. İşyeri envanteri ve mevcut işyeri haritasını yaparak ihtiyaçların tespitinin yapılması, istihdama ilişkin verilerin toplanması, eksiklik bulunan işyerlerinim tespitinin yapılması sağlanacaktır. 

6. Gelirleri artırılması sağlıklı bir finansman sisteminin kurulması; Belediyenin işyerlerinden evsel katı atık bedeli alması ve bunu belediyenin finansmanı açısından en çok ihtiyaç duyduğu aylara denk gelecek şekilde alması sürdürülebilir bir belediye açısından hayati önemdedir. Ayrıca bu gelirleri almak belediye açısından bir mevzuat zorunluluğudur. 

İşyeri envanteri yapılarak, diğer işyerlerine dayalı gelirlerde artırılacaktır. 

7- Evsel katı atık toplattırmanın belediyeye diğer faydaları:
  • Kuruma ait özel bir Evsel Katı Atık Yazılımı olmuş olacaktır. 
  • Kurum bu konuda özel hiçbir personel maliyetine katlanmadan gelirleri toplayacaktır.
  • Olası vatandaş muamelelerinin muhatabı olunmayacaktır. 
  • Vade sonrası ortaya çıkan hukuki süreçlerle uğraşılmayacaktır.
  • Sağlıklı ve eksiksiz evsel katı atık tarifesi ücretsiz bir danışmanlık hizmeti ile yaptırılacaktır.


Bu çerçevede, Evsel katı atık tarife raporunun hazırlanması ve uygulanmasına yönelik danışmanlık hizmetleri sunmaktayız. Detaylı bilgi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Hakkımızda

EMEVZUAT ekibi olarak; Değişen ve yenilenen mevzuatı takip ederek alanında uzman eğitmen kadromuz ile Ülke düzeyinde kaliteli eğitim ve danışmanlık hizmetleri vererek kurumları dünya standartlarının üzerine çıkarmayı amaçlamaktayız.